Marketing & Communicatie

Rijnbrink adviseert bij allerlei marketing- en communicatievraagstukken. Van stakeholdercommunicatie tot klantenbinding en van merkstrategie tot instore communicatie. Ook ontwikkelen we regelmatig contentpakketten voor verschillende projecten, waar bibliotheken in Gelderland en Overijssel gebruik van kunnen maken.

Hoe positioneer je de Bibliotheek? Hoe vertaal je de landelijke merkstrategie van de Bibliotheek naar jouw lokale situatie? Wat is hét verhaal van jouw Bibliotheek en hoe breng je die het beste over? Welke doelgroepen zijn relevant en hoe bereik je die? Hoe geef je vorm aan marketingplannen? Wil je aan de slag met ledenwerving? En hoe organiseer je de marketing en communicatie binnen de Bibliotheek het beste? Met deze en andere vragen helpen we je graag.

 

  • We geven marketing- en communicatieadvies.
  • We ontwikkelen marketing- en communicatieplannen (strategisch en operationeel) en voeren deze uit.

Marcom Buzz & Meet Up

Houd jij je bezig met Marketing en Communicatie in een Bibliotheek? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief: de Marcom Buzz. Zo blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in het vakgebied. Je wordt dan ook uitgenodigd voor onze 'Meet Ups'. Tijdens deze bijeenkomsten nemen we je mee in actuele en inspirerende thema's.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Slimme oplossingen

Omdat we weten dat de tijd en capaciteit van marketing- en communicatiemedewerkers van bibliotheken en culturele instellingen vaak schaars is, werken we aan slimme oplossingen waar veel bibliotheken in Gelderland en Overijssel gebruik van kunnen maken.

Blueprints

We ontwikkelden webpagina’s – zogenoemde blueprints – voor bibliotheken die we eenvoudig centraal bij Rijnbrink kunnen beheren, maar die wel gekoppeld zijn aan de website van de lokale bibliotheken, in hun eigen huisstijl.

Landelijke contentkalender

We ontwikkelden een (landelijke) contentkalender. In deze contentkalender vind je een overzicht van de landelijke bibliotheekcampagnes. Klik in de kalender op een campagne en je ziet welke content hiervoor beschikbaar is (of komt). Vaak wordt er doorgelinkt naar de desbetreffende organisator, zoals de KB of CPNB.

  • Zo bespaar je zoekwerk en kun je in één oogopslag zien welke campagnes in een bepaalde periode spelen.
  • Je krijgt grip op het (vele) beschikbare materiaal en je bespaart tijd van het zelf schrijven van teksten en/of vinden van afbeeldingen.

Contentkalender

Slim gebruik van data voor klantgesegmenteerde communicatie

Bijna alle bibliotheken hebben een Whize (voorheen Mosaic) analyse van het werkgebied en het ledenbestand ontvangen. Whize is een zeer uitgebreide set aan data, waar je informatie uit kunt halen over welke doelgroepen er in jouw werkgebied wonen. We helpen bibliotheken om deze data toe te passen in de dagelijkse praktijk, bijvoorbeeld hoe je die informatie kunt gebruiken voor je beleid, programma's en communicatie.

Lees meer over Whize klantsegmentatie

Misschien ook interessant

Bibliotheek Barneveld opnieuw ingericht
Nieuws

Bibliotheek Barneveld opnieuw ingericht

Om de brede maatschappelijke en educatieve functie van de Bibliotheek beter neer te kunnen zetten en de bijbeh…

Meer weten? Neem contact met ons op.

Marjolein Pruim

Marjolein Pruim

Teamleider Marketing en Communicatie

06 22 43 58 05 marjolein.pruim@rijnbrink.nl