De Bibliotheek Steenwijk zelf draagt met het Digiloket | Informatiepunt Digitale Overheid bij aan het Infopunt. Tijdens dit spreekuur helpen deskundige vrijwilligers mensen met de meest uiteenlopende vragen op weg in onze digitale samenleving. Eén van die vrijwilligers is Martine Hendriks. Zij laat zien dat bij het Infopunt het mes aan twee kanten snijdt: zij helpt mensen op weg en zelf voelt zij zich ook geholpen.
‘Door mijn ziekte zat ik gedwongen thuis, voelde ik mij soms eenzaam en nutteloos’, vertelt Martine. ‘Toen ik deze vrijwilligersvacature voorbij zag komen, had ik net weer wat meer energie en dacht ik: dit moet ik doen. Nu doe ik wat voor mijn uitkering en voel ik mij weer nuttig. Het onder de mensen zijn en ze verder helpen, geeft mij voldoening.’
‘Dat was in het begin wat minder, omdat het echt zoeken was naar wat ik zelf voor ze mocht doen en wat ik aan een ander moest overlaten. Nu is er veel meer duidelijkheid in het doorverwijzen naar partners en dat is echt heel erg fijn. Maar het is vooral heel erg fijn dat mensen een plek hebben waar ze met hun digitale vragen terecht kunnen, waar ze niet bang hoeven te zijn om een in hun ogen domme vraag te stellen.’
‘Bij de mensen die bij mij komen, zie ik in eerste instantie de onmacht. Maar als ik ze dan rustig laat zien hoe het moet, blijkt het vaak een stuk makkelijker dan ze vooraf dachten. De opluchting waarmee ze naar huis gaan, doet mij goed.’
Met steun van het Investeringsprogramma Basisvaardigheden van de Provincie Overijssel.