Ontwikkelingen in de leescultuur en het leesonderwijs: wat betekent dit voor de interne samenwerking? Wat vinden jongeren interessant? En hoe schrijf je eigenlijk een collectieplan voor dBos? Op 17 mei 2024 stonden we samen met collectiespecialisten en lees-mediaconsulenten stil bij deze vragen. Het werd een middag bomvol inspiratie, informatie en uitwisseling.  

Dagvoorzitter Erwin Karst (Rijnbrink) trapte af voor een volle zaal met 100 belangstellenden. Hij las een gedicht voor van Francois Haverschmidt, oftewel Piet Paaltjens. De dichter die hem enthousiast maakte voor het lezen van literatuur.  

 

 

 

Panelgesprek

Vervolgens werden door Erwin twee jongeren geïnterviewd. Denise en Demi werden door Erwin ondervraagd over allerlei aspecten met betrekking tot het lezen van boeken. 

VERSLAG PANELGESPREK

 

 

 

 

 

Na dit gesprek was het tijd voor verschillende deelsessies.

Deelsessie:  Een collectieplan schrijven voor een school

Door David Rozema, Lotte de Ruiter (Probiblio) en Daphne ten Siethof (Rijnbrink). 
In deze sessie maakten deelnemers aan de hand van een casus een collectieplan voor een fictieve schoolbibliotheek. Ook werd alvast een tipje van de sluier opgelicht van het handboek Collectie VO.

PRESENTATIE

 

 

 

 

 

Deelsessie: Rijke teksten in de praktijk

Door Ester Rekers (Stadkamer).
In deze sessie kregen deelnemers inzicht in de laatste ontwikkelingen in het (lees)onderwijs en leerden zij wat ‘Effectief Leesonderwijs’ is en hoe je een ‘Rijke tekst’ kan herkennen. Ook werd besproken wat dit betekent voor de bibliotheek op school en hoe je deze kennis kunt inzetten in het werk als collectiespecialist. 

PRESENTATIE

 

 

 

 

 

Deelsessie: Young Adult literatuur

Door John Schrijnemakers (Het Leesbureau).
Young adult literatuur, wat is dat? hoe beoordeel je young adults? Waar moet je op letten, hoe zet je ze in op scholen? Deze vragen stonden centraal in deze sessie. En natuurlijk kwamen veel nieuwe titels en series voorbij.

PRESENTATIE

HANDOUT

 

 

 

 

 

Deelsessie: Een puzzel van rollen en taken 

Door Iris Meuleman (Rijnbrink). 
Welke werkzaamheden zijn er allemaal binnen de samenwerking met een school, als het gaat om de bouwsteen collectie? Wie is waarvoor verantwoordelijk? In deze sessie werd fanatiek gepuzzeld met taken en rollen om te komen tot een gewenste taakverdeling binnen de samenwerking intern én met de school.

SPELMATERIALEN

 

 

 

 

 

Ook de netwerkborrel na afloop werd druk bezocht. We kijken terug op een geslaagde middag.  

 

 

 

 

 

Fotograaf: Maarten Mooijman

Meer weten? We helpen je graag!


Heb je vragen of wil je meer weten?

Heb je vragen of wil je meer weten over hoe we samen bouwen aan een vaardiger, creatiever en slimmer Overijssel en Gelderland? We ondersteunen bibliotheken, cultuurorganisaties, onderwijsinstellingen en muziekverenigingen in hun maatschappelijke opgaven. Neem gerust contact met ons op! Samen maken we het verschil.

Neem contact met ons op