Structureel 50 miljoen voor BoekStart en de Bibliotheek op school: wat betekent dit voor bibliotheken?

Met de structurele verankering van BoekStart en de Bibliotheek op school zet de overheid een prachtige stap: beide programma’s worden vanaf 2026 onderdeel van het landelijke beleid. Dat is goed nieuws voor iedereen die zich inzet voor leesplezier, taalontwikkeling, gelijke kansen en een sterke samenwerking tussen bibliotheken, kinderopvang en onderwijs. In dit artikel lees je wat deze ontwikkeling betekent voor bibliotheken in Gelderland en Overijssel, en hoe Rijnbrink helpt om deze verandering te vertalen naar de praktijk.

Moeder met baby in de bibliotheek. Bibliotheekmedewerkster houdt boekstart koffertje vast

Lezen werkt – van baby tot beroepsonderwijs

De samenwerking tussen bibliotheken, kinderopvanglocaties en het onderwijs groeit al jaren. In de afgelopen drie jaren kwamen er 261 nieuwe BoekStart in de kinderopvanglocaties bij en 328 nieuwe samenwerkingen van de Bibliotheek op school (primair- voorgezet- en beroepsonderwijs). Daarmee investeren we in de hele doorgaande leeslijn, van 0 tot 27 jaar.

De programma’s dragen aantoonbaar bij aan leesvaardigheid, motivatie en gelijke kansen. Ze zorgen voor een rijke leesomgeving met actuele collecties, deskundige begeleiding en nauwe samenwerking tussen bibliotheken, kinderopvang en scholen, aldus Stichting Lezen.

Linda Voortman, adviseur voorschools bij Rijnbrink: ‘Om van kinderen en jongeren lezers te maken, is doorlopende aandacht voor (voor)lezen en leesmotivatie essentieel. De fundering wordt gelegd in het prille begin met BoekStart in de kinderopvang en gaat daarna over in de Bibliotheek op school. Deze structurele investering voor de gehele doorgaande leeslijn is geweldig!’

Wat betekent dit voor bibliotheken?

De komende periode gaan we samen met bibliotheken in Gelderland en Overijssel onderzoeken wat deze verankering voor hen betekent. Hoe geef je samenwerking lokaal vorm? Wat vraagt dit van je beleid, je mensen en je organisatie? Wat heeft de leesmediaconsulent nodig om alles in praktijk te brengen? En hoe sluit je nog beter aan op de verwachtingen van je gemeente, school of kinderopvanglocatie?

We willen ervoor zorgen dat bibliotheken stevig staan in hun rol als educatieve partner. Daarvoor kijken we naar de uitdagingen die elke bibliotheek zelf ervaart, maar ook zeker naar provinciale kennisdeling.

Evelien Wietsma, adviseur primair onderwijs bij Rijnbrink: ‘In de afgelopen jaren hebben de bibliotheken in Gelderland en Overijssel al goede stappen gezet om de samenwerking met het onderwijs nog kwalitatiever en duurzamer vorm te geven. Dat er nu landelijke borging komt, sluit voor velen goed aan bij de koers die al ingezet is.’

Samen blijven we bouwen

De stap naar structureel geld is het resultaat van een jarenlange inzet van alle betrokkenen op landelijk, provinciaal en lokaal niveau. Samen zetten we ons in om kinderen en jongeren vaardig te maken op het gebied van taal, lezen en media. Als ze meedoen aan onze geletterde samenleving, vergroot dat hun zelfvertrouwen en kansen voor de toekomst.

‘Dit voelt als loon naar werken’, zegt Erwin Karst, adviseur voortgezet en beroepsonderwijs bij Rijnbrink. ‘Mooi om te zien dat het toenemende besef van urgentie bij alle betrokkenen, zowel uitvoerders als beleidsmakers, nu leidt tot structurele borging van een succesvolle aanpak. Trots en bevlogen stropen we nog steeds de mouwen op!’

Meer weten

Heb je vragen over de samenwerking met de kinderopvang of het onderwijs, het Masterplan Basisvaardigheden of de structurele verankering? Neem gerust contact op met Linda Voortman (voorschools), Evelien Wietsma (primair onderwijs) of Erwin Karst (voortgezet- en beroepsonderwijs).