Instore communicatie: blik op de uitstraling van jouw Bibliotheek

De blik op de uitstraling van de Bibliotheek verbreedt en verdiept. Deelnemers van de training Instore communicatie leerden afgelopen periode kritisch te kijken in hoe verre de inrichting en presentatie van de Bibliotheek voldoen aan de gewenste uitgangspunten. Zoals de ontmoetingsplek met veel verschillende activiteiten. Heleen Aalpol, trainster bij GO Opleidingen, vertelde daar heel veel meer over.

Als onderdeel van de Marketingaanpak 2021 stond afgelopen maart een fysieke training Instore communicatie op de planning. Marketing & communicatie medewerkers, operationeel medewerkers en teamleiders van verschillende Overijsselse en Gelderse bibliotheken haakten aan bij twee ochtendsessies in Bibliotheek Deventer.

Inspireren en anders denken

Heleen Aalpol is bekend met de bibliotheekwereld. Haar kracht? Op een interactieve manier haar kennis van instore communicatie overdragen. Tijdens de sessies stond de communicatie in de Bibliotheek centraal om bezoekers te verleiden en activeren, maar ook hoe het aanbod in de schijnwerpers komt en de juiste boodschap wordt overgebracht. Er werden krachtige en inspirerende voorbeelden van instore communicatie besproken, van bibliotheken maar ook uit andere branches. “Creëer een positieve ervaring en zorg ervoor dat de bezoekers goed hun weg vinden in de Bibliotheek”, aldus Heleen.

Een rondje door Bibliotheek Deventer opende vele ogen. Kijk door de bril van de bezoekers. Heleen: “Opeens vallen bepaalde zaken op, waar je voorheen echt niet bij stil stond. Klassikaal meedenken en meekijken bij lokale instore issues gebeurde tijdens de tweede sessie. Van te voren stuurden de deelnemers mij foto’s van verschillende vestigingen, niet allemaal problemen maar ook situaties waar ze trots op zijn. Het was heel leuk om te zien hoe iedereen aan de slag is gegaan! Voor sommige deelnemers was het een fijne opfriscursus, terwijl anderen veel nieuwe dingen hoorden. Eén Bibliotheek wil  de training in verkorte versie intern aanbieden richting het hele team. Mooi om te zien hoe dit wordt opgepakt. Want zo creëer je écht bewustzijn van instore communicatie.”

Bekijk de hand-out van de training hier.