De kunst van programma maken in de Bibliotheek

Het vak van programmamaker bruist. In bibliotheken ontstaan programma’s die raken, verbinden en aan het denken zetten. En achter die programma’s staan bevlogen mensen – nieuwsgierig, ondernemend en vol ideeën.

Acht programmamakers die de Leergang Programmeren volgden, vertellen hoe hun werk het afgelopen jaar verder groeide. Vorig jaar spraken we deze programmamakers al eens over hun ambities en ervaringen tijdens de leergang. Daarover maakten we deze publicatie. Nu, een jaar later, blikken we met hen terug. Wat veranderde er in hun bibliotheek? Welke stappen zetten ze in hun vak? En vooral: wat zeggen hun verhalen over de ontwikkeling van programmeren in de bibliotheek van nu?

Hun ervaringen laten zien hoe het vak steeds meer vorm krijgt, van losse activiteiten naar betekenisvolle ontmoetingen die het verschil maken.

Programmeren in de Bibliotheek: meer dan een activiteit

Programmeren in de Bibliotheek draait om verbinden en samen creëren, met collega’s, bezoekers en partners uit de omgeving. Door te experimenteren, ideeën te delen en te blijven leren, groeit het vak. Na vijf jaar Leergang Programmeren, zeven groepen en een landelijk netwerk van deelnemers, is programmeren niet meer weg te denken uit de Bibliotheek.

Waar het eerst nog ging over de vraag ‘wat is programmeren eigenlijk?’, zie je nu dat die basis er staat. De focus ligt nu veel meer op hoe we ons als bibliotheek willen positioneren binnen het maatschappelijk debat.

– Kiki Kolman, programmamaker en begeleider van de leergang

Samen verder bouwen aan het vak

De verhalen van programmamakers laten zien hoe veelzijdig en belangrijk het werk is. Door samen te leren, te delen en te reflecteren groeit het vak verder. Samen met deelnemers, trainers en partners bouwt Rijnbrink mee aan die ontwikkeling.

Benieuwd naar de verhalen en inzichten?

Lees de publicatie De kunst van programma maken