Zo ondersteunt Rijnbrink bibliotheken bij de Kinderboekenweek

Elk jaar organiseert CPNB meerdere landelijke campagnes om lezen onder de aandacht te brengen. Denk aan de Kinderboekenweek of de Nationale Voorleesdagen. Bibliotheken spelen een belangrijke rol bij deze campagnes. Maar hoe zorg je er als bibliotheek voor dat je het maximale uit zo’n campagne haalt, zonder alles zelf te hoeven maken of bedenken? Onze Adviseur Marketing & Communicatie, Janneke Bloemheuvel, vertelt hoe Rijnbrink samen met andere POI’s, CPNB, VOB, KB en bibliotheken zorgt voor ondersteuning, inspiratie, ontwikkeling en praktisch campagnemateriaal.

Wat zijn CPNB-focuscampagnes?

CPNB organiseert jaarlijks meerdere campagnes die bibliotheken kunnen inzetten om verschillende doelgroepen te bereiken. Voor vier van die campagnes is extra ondersteuning vanuit de POI’s geregeld. Sinds 2023 werken de POI’s daarvoor nauw met elkaar samen. De zogenaamde focuscampagnes zijn als volgt onderverdeeld:  

  • Goed Verhaal – Fers, Biblionet Groningen en Biblionet Drenthe  

Door de campagnes onder te verdelen, is er voldoende aandacht en tijd voor goede ondersteuning. Ondertussen zorgt de samenwerking voor meer impact, herkenbaarheid en gedeelde kennis binnen het netwerk. Er is een landelijke focus, maar tegelijkertijd ruimte voor een lokale invulling.  

Wat doen de POI’s precies?

Voor elke campagne maakt de verantwoordelijke POI een communicatietoolkit. CPNB verzorgt het basismateriaal, de POI’s gieten alles in het jasje van de Bibliotheek. In de toolkit staan bijvoorbeeld een communicatieplan, teksten, flyers, posters, social media posts en zelfs blueprints voor de website die je eenvoudig via WAAS kunt kopiëren. Alles sluit aan bij het thema en de landelijke uitingen, maar is speciaal ontwikkeld voor de context van de bibliotheek. 

‘Soms krijg ik vragen over de planning, maar ook over programmering of hoe je het campagnemateriaal het beste kunt inzetten’, vertelt Janneke. ‘Er komen vragen uit het hele land en juist die diversiteit maakt het leuk. Het is mooi dat wij als Rijnbrink een centraal aanspreekpunt kunnen zijn voor bibliotheken die met de Kinderboekenweek aan de slag gaan.’ 

Bekijk de toolkits via BiebtoBieb 

Rijnbrink en de Kinderboekenweek

Tijdens de Kinderboekenweek is Rijnbrink de aangewezen POI. Maar eigenlijk werkt Janneke het hele jaar door met haar collega’s aan de campagnes in samenwerkingen met CPNB. ‘We denken strategisch na over de impact die bibliotheken kunnen maken,’ vertelt Janneke. ‘Welke doelstelling ligt er vanuit de landelijke campagne en wat betekent dat concreet voor bibliotheken?’  

Voor de Kinderboekenweek werkt Rijnbrink vanaf dit jaar met een klankbordgroep. Daarin denken bibliotheken actief mee over de invulling van de campagne en de toolkit. ‘Je kunt je daar nog voor aanmelden bij mij’, zegt Janneke. ‘Zodra het nieuwe thema bekend is, organiseren we in het voorjaar een online brainstormsessie om ideeën en voorbeelden op te halen uit het werkveld.’ Later in het voorjaar is de gezamenlijke landelijke kick-off van alle vier de CPNB-focuscampagnes. ‘Een moment om samen terug te blikken, vooruit te kijken en inspiratie te delen.’ 

Samen sterker

‘Het is mooi dat er samen met CPNB en de POI’s een nauwe samenwerking is op de campagnevoering van die vier campagnes. Het geeft ons de ruimte om strategisch na te denken en kritisch te kijken. We leren van wat werkt en wat niet werkt. En we onderzoeken waar behoefte aan is’, vertelt Janneke.  

Tijdens de Kinderboekenweek ligt de nadruk niet alleen op lezen, maar juist op de beleving die daarbij hoort. ‘Er is bijvoorbeeld een speurtocht die bibliotheken kunnen gebruiken, maar het is natuurlijk aan henzelf hoe ze die dan inzetten.’ Bibliotheken weten namelijk prima hoe ze lokaal hun campagnes moeten draaien. ‘Wij onderzoeken waar nog kansen liggen. Hoe kunnen we die beleving optimaliseren of de toolkit rijker maken? Kunnen er elementen weg? Houden we dan tijd over om iets anders te ontwikkelen? Daar staan we voor open.’  

Trots

De Kinderboekenweek van 2025 is net afgelopen. Janneke kijkt trots terug op een geslaagde editie. ‘Als ik zie hoe de Kinderboekenweek leeft op de school van mijn zoontjes, hoe enthousiast de kinderen zijn en hoe ze er een echt feest van maken. Dan ben ik wel heel trots en denk ik: wat mooi dat ik hieraan mag bijdragen!’ 

Meedenken?

Wil jij meedenken over de volgende editie van de Kinderboekenweek? We horen graag wat goed werkt in jouw bibliotheek, en waar nog kansen liggen. In de klankbordgroep Kinderboekenweek wisselen we ideeën en ervaringen uit. De groep komt maximaal drie keer per jaar online bij elkaar. Zo versterken we samen de campagne en de toolkit. Aanmelden kan via Janneke.