Social media imagocampagne Overijssel

Rijnbrink verzorgt de inrichting en het beheer van de Overijsselse provinciale social media imagocampagne. Binnen de provinciale campagne staan, net als in de landelijke campagne, drie proposities centraal;

  • Digitaal vaardiger – Online handiger
  • Online leren & oefenen – Theorie examen
  • Maakplaats – Activiteiten in de bibliotheek

De gekozen proposities worden gepromoot via Meta advertising op Facebook en Instagram. De advertenties worden per organisatie specifiek getoond aan het lokale verzorgingsgebied.
Om deel te nemen aan de provinciale social media campagne doorloop je een aantal eenvoudige stappen.

  1. Nodig Rijnbrink uit als ‘advertentiebeheerder’
  2. Koppel Facebook en Instagram account
  3. Kies proposities
  4. Landingspagina inrichten
  5. Meetbaarheid

Stap 1. Nodig Rijnbrink uit als ‘advertentiebeheerder’

Om de campagnes voor alle Overijsselse bibliotheken centraal te coördineren werken wij vanuit de Rijnbrink businessmanager. Om namens jouw organisatie te kunnen adverteren hebben wij toegang nodig als adverteerder*. De snelste manier om dit te regelen is om ons uit te nodigen via Facebook Businessmanager (wij  kunnen slechts beperkt tegelijkertijd uitnodigingen versturen, vandaar de vraag ons uit te nodigen).
Let op: alleen de ‘beheerder’ van de Facebookpagina kan dit regelen. Dit is doorgaans de persoon die nieuwe medewerkers een rol kan toekennen.

  1. Ga naar business.facebook.com
  2. Klik links boven op ‘Gebruikers’ en kies dan voor ‘Partners’
  3. Klik vervolgens in het overzicht rechts op de blauwe knop ‘Toevoegen’ en dan op ‘Een partner toegang geven tot je bedrijfsmiddelen’
  4. Voer het Businessmanager-ID (Bedrijfsmanager-ID) in: 789712446210812
  5. Kies als rol ‘Advertentiebeheerder’. Klik op ‘Uitnodigen’

Ondersteuning nodig? Mail ons en wij helpen je verder.

*Rijnbrink maakt enkel gebruik van deze toegang voor  de uitvoering van deze provinciale campagne. Na de campagne kan je ons als ‘adverteerder’ eenvoudig weer verwijderen.

Stap 2. Koppel Facebook en Instagram account

  1. Ga naar https://business.facebook.com en login
  2. Ga linksonder naar het tandwiel icoon en klik op ‘Instellingen’
  3. Ga naar onder het menuonderdeel ‘Accounts’ naar ‘Pagina’s
  4. Klik op de Facebookpagina van jouw organisatie, er verschijnt een overzicht rechts naast het onderdeel dat je hebt aangeklikt
  5. Klik in het overzicht van de pagina die je hebt geselecteerd op de knop ‘Bedrijfsmiddelen koppelen’
  6. Klik op Instagram-account en meld je vervolgens aan bij het Instagram account van jouw organisatie

Ondersteuning nodig? Mail ons en wij helpen je verder.

Stap 3. Kies propositie

Wij stemmen de lokale campagne af op de propositie die voor jouw relevant/belangrijk is. Laat ons per mail weten met welke icoonpropositie(s) je wilt deelnemen aan de campagne. Je kunt kiezen uit één, twee of alle drie de onderstaande proposities.

  • Digitaal vaardiger – Online handiger
  • Online leren & oefenen – Theorie examen
  • Maakplaats – Activiteiten in de bibliotheek

Stuur ons jouw keuze

Stap 4. Landingspagina

De KB heeft een voorbeeldpagina ontwikkeld die aansluit bij de landelijke campagne huisstijl. Ook geven ze een uitleg hoe je deze kunt bouwen in waaS. Je vindt deze in de toolkit. Gebruik deze voor het inrichten van jouw landingspagina.

Afhankelijk van de propositie(s) die voor jouw bibliotheek gepromoot worden pas je de landingspagina aan zodat jouw aanbod vindbaar is in relatie tot de gekozen propositie(s).

Ondersteuning nodig? Met technische vragen over WaaS neem je contact op met de KB. Voor overige vragen staan wij voor je klaar.

Stap 5. Meetbaarheid

De primaire doelstelling van de campagne is het creëren van:
1. bereik voor de gekozen propositie(s)
2. verkeer  naar de website van de organisatie waar de bezoeker informatie kan vinden over het lokale aanbod.

Campagne prestaties meten

De prestaties van de campagne zijn meetbaar op basis van data van de campagne (1), de website Analytics data (2), data van je eigen social media kanalen (3).

1. Campagne prestatie data
Na afloop van de campagne maken wij een uitdraai van de prestatiedata voor jouw organisatie.

2.Website analytics
Met de analytics tool op jouw website krijg je inzicht in de bezoekers die door de campagne op de website zijn geweest. De links naar jouw website krijgen ‘UTM-tags’ mee, waardoor je het verkeer op basis van ‘bron’ en ‘medium’ herkent. Hieronder vind je de UTM-tags die binnen de campagne worden gebruikt.

  • utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=digitale-vaardigheden
  • utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=online-leren-en-oefenen
  • utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=maakplaats

Op basis van ‘bron’ en ‘medium’ kan je zien hoeveel bezoekers voortkomen uit de campagne. En hoe vaak, welke pagina’s zij hebben bezocht. Dit geeft bijvoorbeeld inzicht in de mate van interesse in het aanbod.

3.Social media analytics
Via de analytics tools van Meta (Facebook, Analytics) kun je een stijging in het aantal volgers van jouw pagina’s waarnemen gedurende de looptijd van de campagne.

Ondersteuning nodig? Mail ons en wij helpen je verder.

 


Heb je vragen of wil je meer weten?

Heb je vragen of wil je meer weten over hoe we samen bouwen aan een vaardiger, creatiever en slimmer Overijssel en Gelderland? We ondersteunen bibliotheken, cultuurorganisaties, onderwijsinstellingen en muziekverenigingen in hun maatschappelijke opgaven. Neem gerust contact met ons op! Samen maken we het verschil.

Neem contact met ons op