Nummer 8 (2016)

ce08 kunst in bewegingIn Geen Kunst nummer 3, uitgegeven tijdens de Expeditie Cultuureducatie, vind je een artikel over Kunst in Beweging. Kunst in Beweging is de doorontwikkeling van de deskundigheidsbevordering Kunst voor Toppers. Deze training vormt de basis voor nog meer bewegende kunst op school en vanuit de leerkrachten zelf! Kunst in Beweging is gericht op het werken met de elementen rondom 'verbeeldingskracht' van leerkrachten in de kunstvormen dans, theater en media uitgevoerd in Steenwijk.

Leerkrachten krijgen met kunst in Beweging trainingen van kunstprofessionals en ontwikkelen eigen kunstlessen vanuit de vijf elementen van creativiteit (Lucas). Onderdelen zijn het aanwakkeren van nieuwsgierigheid in de lessen, het zelf laten ontdekken, onderzoeken en samenwerken door kinderen, maar ook het vergroten van de kennis en ervaring van leerkrachten op het gebied van fotografie, animatie en video of de inzet van theater als werkvorm om de fantasie te prikkelen en gevoelens een plek te geven. Ook het bewegen op muziek om zelf een thema te onderzoeken met je lijf is onderdeel. Het Team van De Wegwijzer heeft gekeken naar hoe de school dit kan mixen met bestaande MI (meervoudige Intelligentie) lessen. “Waar sluit het aan bij een bestaand thema en waar kunnen we dit uitbreiden met de kunsten?

Ineke van der Veen, leerkracht op De Wegwijzer vertelt over haar ervaring en die van haar collega's;

Groep 7 en 8 hebben een Griekse dans gemaakt, passend bij hun MI-thema. De kinderen zijn erg gemotiveerd en het is prachtig om te zien wat ze bedenken en uitvoeren. Een combi van voortbouwen op alledaagse bewegingen en de beeldtaal van oude Grieken was het resultaat.

Groep 7 is daarnaast ook gestart met het maken van foto's op de iPad's onder begeleiding van Eleanor. Kinderen riepen gelijk' oh, mogen we nu eindelijk wel foto's maken?' En na een les over 'kaders' en het gebruik van perspectief, stonden de kinderen te fotograferen door het hele gebouw, liggend, staand op tafels.. Vol trots lieten ze elkaar na afloop elkaars beste foto zien, waarbij veel ruimte was voor reflectie en feed forward uit de kinderen zelf!

Van Annerieke, de theaterdocent, hebben we veel theater-oefeningen gekregen en ze heeft lessen voor gedaan. We hebben nu meer idee hoe je drama kunt inzetten bij de MI thema's en bij de dagelijkse lessen. Wel is er zorg over het borgen en het vasthouden, oefenen wat we geleerd hebben. We gaan mappen en bakken vullen en het steeds meer gebruiken.

Ook voor groep 1 en 2 levert het veel op: scenes spelen met z'n allen en met een groepje een stukje verhaal naspelen, emoties laten zien en je lekker bewegen op muziek. Leuk om te zien wat kinderen laten zien!

Bij groep 3 en 4 was het aanzetten van de verbeelding het meest opvallende.
Groep 5 en 6 ging zich verplaatsen naar een andere locatie: er was veel creativiteit en respect. De kinderen voelden zich veilig genoeg om zich te uiten.

Lees het volledige artikel over Kunst in Beweging in Geen Kunst >

Scholen met interesse kunnen contact opnemen met Karin Gerfen via: .