Wij werken in opdracht van de Provincie Gelderland en de Provincie Overijssel

Geplaatst door op met onderwerp

Wat betekent de opkomst van gepersonaliseerd leren voor het bibliotheekwerk? Hierover ging het Onderwijssysmposium op donderdag 31 mei. 

Op deze broeierig warme dag zijn er meer dan zestig mensen bijeengekomen in Bibliotheek Rozet in Arnhem., waaronder educatiemedewerkers, lees-/mediaconsulenten, onderwijsspecialisten uit Gelderland en Overijssel maar ook van daarbuiten. Op de Mentimeter (www.mentimeter.nl) vullen ze in dat er met name inspiratie en kennis wordt verwacht van deze dag. De woorden die het eerst opkomen als de aanwezigen denken aan gepersonaliseerd leren zijn: ‘maatwerk, individueel, persoonlijk, het kind centraal’ en ‘praktisch’.

Hanneke Oosting van onderwijskundig adviesbureau Edupos bijt het spits af met haar keynote ‘gepersonaliseerd leren, haal het beste uit de leerling en jezelf’. Dit wordt goed ontvangen, getuigen tweets met woorden als ‘inspirerend begin’ en ‘leerling mede-eigenaar van leerproces’. Er hangt een goede sfeer in het auditorium en er worden volop vragen gesteld.

Na de inleiding verplaatsen zich verschillende groepjes naar de vakinhoudelijke deelsessies: o.a. Close reading van Dortie Mijs (Expertis), Human Dynamics van Jan van Leeuwen (Marant Interstudie) of Covey for kids van Alma Buitenhuis (CPS).

Over de deelsessies: 

  • Over Covey for kids zegt Astrid van Dam: “Een belangrijke tip vind ik: ‘begrijpend’ luisteren; luister niet alleen met je oren maar ook met je ogen en je hart.”
  • Over Close reading zegt Jacqueline Terwijn: “Er zijn veel verschillende manieren voor het omgaan met tekst. Deze deelsessie gaf handvatten om buiten de gebaande paden te gaan en methoden te bedenken om de context van de tekst beter te begrijpen. Tip: maak gebruik van de kracht van herhaald lezen.”
  • Over Human Dynamics zegt Sandra Timmer: “Jan van Leeuwen gaat in op de fundamentele verschillen tussen mensen/kinderen. Als je weet hoe een kind in elkaar zit, kun je erop inspelen. Zijn tip: observeer kinderen in de klas en doe geen aannames. Pas dan kun je kinderen waarderen voor wie ze zijn en vervolgens uitdagen.”

Over het symposium hoorden we de volgende geluiden:

  • “Fijne locatie met lekker koel auditorium, het terras buiten wordt zeer gewaardeerd!”
  • “Voor mij was Human Dynamics het meest waardevol. Wij moeten nog starten met De Bibliotheek op School. Ik neem deze input mee naar het team. Ook de keynote van Hanneke Oosting vond ik erg interessant.” (Educatiemedewerker Bibliotheek AanZet).
  • “Wij zijn enthousiast!” (medewerkers Bibliotheek Salland). De lezing ‘Onderwijsconcepten in relatie tot digitale geletterdheid’ kwam helaas qua tijd niet uit; er was weinig tijd meer voor uitleg over de relatie tot digitale ontwikkelingen.”
  • “Ik vond de inleiding over gepersonaliseerd leren erg interessant. Ik had graag over willen doorpraten, maar ik snap dat daar niet voldoende ruimte voor is. Fijn dat er vragen gesteld konden worden!” (medewerker Bibliotheek Oost-Achterhoek)
  • “Het is belangrijk om te weten wat er in onderwijs leeft”(medewerker Bibliotheek Noord-West Veluwe).
  • “Ik heb weer goede ideeën opgedaan!”
  • “Het is ook fijn om elkaar weer te spreken en op een frisse manier naar je werk te kunnen kijken.” 

Bekijk voor een sfeerimpressie de foto’s op onze Facebookpagina.