Geplaatst door op met onderwerp

17 t/m 24 november is de Week van de Mediawijsheid, met het thema: Generatie Media - samen mediawijs!

Internet, tv, apps, games en smartphones; media zijn overal en alle kinderen maken er gebruik van. Het wordt dan ook steeds belangrijker dat kinderen mediawijs worden opgevoed. Hoe werken media, wat hebben ze voor invloed en wat kun je er eigenlijk allemaal mee? Tijdens de Week van de Mediawijsheid brengt MediaMasters het gesprek tussen leerlingen, ouders en docenten op gang. Social media, reclame, informatievaardigheden, programmeren, games, cyberpesten, vloggen; het komt allemaal voorbij. MediaMasters bestaat uit twee onderdelen: de Game en de Club.

MediaMasters Game - Meest mediawijze klas van Nederland

Met de MediaMasters Game maken leerlingen uit groep 7 en 8 spelenderwijs kennis met de kansen en gevaren van media. De leerlingen moeten met elkaar laten zien welke mediavaardigheden zij in huis hebben om de game tot een goed einde te brengen. 

Leerlingen worden vijf speldagen uitgedaagd om de hoofdrolspelers in de game te helpen. Hiervoor moeten zij in de klas en thuis MediaMissies volbrengen. Dat zijn vragen en opdrachten die te maken hebben met thema's op het gebied van mediawijsheid. De klas die de meeste punten scoort, mag zich de meest mediawijze klas van Nederland noemen en ontvangt een mooie prijs. Aan het eind van de week, ontvangen alle leerlingen een MediaMasters diploma.

MediaMasters Club

Een klas die lid is van de MediaMasters Club heeft het gehele schooljaar toegang tot extra MediaMissies en opdrachten. De Club gaat iedere twee maanden op een laagdrempelige manier in op een actueel thema rondom media en mediawijsheid.

MediaMissies en opdrachten in MediaMasters worden samengesteld uit het aanbod van netwerkpartners van Mediawijzer.net, zoals Kennisnet, het Jeugdjournaal en EYE Filmmuseum.

Meer informatie over de Week van de Mediawijsheid en de activiteiten die onder andere plaatsvinden in Bibliotheken, vind je op: www.weekvandemediawijsheid.nl