Geplaatst door op met onderwerp

De zomervakantie is begonnen. Tijd om terug te blikken op het afgelopen Onderwijssymposium. Kijk je mee?

Op woensdag 31 mei vond in Zwolle voor de tweede keer het Onderwijssymposium plaats. Op deze zomerse middag kwamen ruim 80 leesconsulenten en onderwijsspecialisten bij elkaar voor de laatste ontwikkelingen en trends uit het onderwijs. Dit jaar was het thema ‘De gemotiveerde leerling’.

Benieuwd naar de introductiefilm?

Onderwijssymposium 1

De opening van het symposium werd verzorgd door Marcel van Herpen; een veel gevraagde onderwijsinspirator en bekende spreker in onderwijsland. Zijn boodschap was: ieder kind is uniek en verdient een unieke aanpak. Iedereen die iets met kinderen doet waar de ouders/verzorgers niet bij zijn, is opvoeder. Dus ook wij; wanneer wij voor een groep staan of een groep in de Bibliotheek ontvangen. En daarin hebben we een plicht te vervullen naar het kind, want hij kan er niets aan doen dat jij onder tijdsdruk zit, deze klus in de schoenen geschoven hebt gekregen, geen ervaring hebt, of welke reden dan ook is aan te voeren om er niet helemaal te zijn voor het kind. Marcel wist velen van ons te inspireren. Het verhaal van Marcel werd dan ook goed beoordeeld in de eindevaluatie, gemiddeld een 8,4.

“Het hele verhaal van Marcel van Herpen was inspirerend. Vooral het stuk over binden met kinderen en dat je hiervoor jezelf moet laten zien - het 'zien' van kinderen.”

Na het plenaire gedeelte was het tijd voor deelsessies. Deelnemers konden een keuze maken uit twee van onderstaande sessies:

1. De Sterrenschool en motivatie – Lidwien Kok

Lidwien Kok is directeur van de Sterrenschool in Zevenaar, waar onder andere gewerkt wordt in ateliers met vakspecialisten en met flexibele onderwijstijden. De Sterrenschool gelooft dat alle kinderen talenten hebben om verantwoordelijk te kunnen zijn voor hun eigen leerproces. De sessie werd beoordeeld met 7,0.

“Nieuwe visies op het onderwijs kwamen ruimschoots aanbod. Ook prettig dat mediawijsheid aan de orde kwam.”

Bekijk ook dit filmpje over 'De Sterrenschool en motivatie'

2 Begrijpend lezen met DENK! – Anneke Smits

Dr. Anneke Smits  is Associate lector Onderwijsinnovatie en ICT aan Windesheim en mede-ontwikkelaar van DENK! en LIST. DENK! is een methodiek voor lezen met begrip die wordt ingezet vanaf groep 5 in het basisonderwijs. De methodiek is gericht op het motiveren van leerlingen in combinatie met leren lezen. De sessie over DENK! werd beoordeeld met een 7,6.

“De workshop over Denk was erg interessant en geeft stof tot nadenken over de invulling van bv de functie van leesconsulenten.”

“DENK! heeft ons een andere kijk gegeven op een manier om begrijpend lezen aantrekkelijker te maken voor leerlingen en leerkrachten.”

3. Mediaopvoeding met de MediaDiamant – Evelyn Verburgh

Onderwijssymposium 2

Evelyn Verburgh is Mediacoach en ook wel bekend als Vitamine Eef. Zij geeft onder andere ouderavonden over mediaopvoeding en verzorgt workshops en medialessen op scholen. In deze workshop gaf Evelyn uitleg over de MediaDiamant en tips over mediatoepassingen voor 0-6 jarigen. De sessie werd beoordeeld met een 7,4.

Benieuwd wat de deelnemers vonden van deze sessie? Bekijk dan dit filmpje of download de presentatie en de bijbehorende bijlage

4. De zelfsturende leerling – Bart Lukassen

Bart Lukassen is docent Plant en Dier (Groene ruimte) op het Ichthus College in Kampen en is betrokken bij het leerlab Curriculumbewustzijn van leerling2020. Hij gaf een indruk van hoe het Ichtus College omgaat met motivatie van leerlingen, onder andere door ze betrokken te maken voor hun leerproces via een digitaal portfolio.  De sessie werd beoordeeld met een 5,9.

Bekijk hier wat de deelnemers vonden van deze sessie of download de presentatie.

5. Kindgericht Nieuwetijdsonderwijs en motivatie – Taco Houkema

Onderwijssymposium 3

Taco Houkema is directeur van de Julianaschool in Almen en de Beatrixschool in Harfsen en is tevens coach en begeleider bij Houkema Coaching en Begeleiding. In deze deelsessie gaf hij een toelichting op Kindgericht Nieuwetijdsonderwijs, gebaseerd op het Witteringconcept, en liet hij zien hoe de inhoud maar ook de inrichting van de school eruitziet. De sessie werd beoordeeld met een 6,9.

“Voor mij sloot het goed aan (bij mijn praktijk). Ik ken de (oude) situatie in de Julianaschool en vond het heel interessant om te zien wat de nieuwe werkwijze geworden is.”

Download hier de presentatie van Taco.

6. Leesinterventies met LIST – Anneke Smits

Het Lees Interventie-project voor Scholen met een Totaalaanpak (LIST) is een integraal schoolverbeteringsproject gericht op het verbeteren van leesresultaten. De sessie werd beoordeeld met een 8,3.

“De deelsessie van Anneke Smids sloot goed aan bij onze samenwerking met scholen.”

“Met de informatie die ik tijdens de deelsessies List en Denk heb gekregen kan ik ook op scholen die hier niet mee werken wel iets mee.”

Bekijk ook het filmpje over deze sessie

7. ICT & Mediatools voor de leesconsulent – Evelyn Verburgh

In deze workshop gaf Evelyn Verburgh veel praktische tips over de inzet van tools in het onderwijs en in de praktijk van de leesconsulent. De bezoekers waren enthousiast; de sessie werd beoordeeld met een 8,3.

“Als mediacoach beschikte ik al over een deel van de info. Toch trof ik nog leuke tips waar ik blij van werd.”

“Ze heeft allerlei leuke dingen, apps en mogelijkheden laten zien waarvan je denkt: Oja, dan kan ik dit of dat doen. Heel erg inspirerend. (…) Wat je wel meteen aan het denken zet is: Wat is dan een verstandige manier om echt goede resultaten te krijgen?”

Download hier de presentatie en bijlage 1 en 2 van Evelyn.

8. Blik op de toekomst in een mobiel medialab – Celyna Demkes

Celyna Demkes is een van de WoWi! Mediacoaches van Rijnbrink. In de WoWi! gaf ze een toelichting over technologie in het onderwijs en over medialabs. Deelnemers konden zelf in de WoWi! aan de slag met de nieuwste innovatieve apparaten en gadgets. De sessie werd beoordeeld met een 8,0.

Een deelnemer: “Ik denk dat het goed is om te weten wat er allemaal is, want onbekend maakt onbemind. We hebben allemaal te maken met vernieuwingen in het onderwijs. Dus ik denk dat het goed is om kennis te maken met deze technologie.”

Met het programma wilden we vooral de onderwijskant aan bod laten komen, en niet zozeer de link met de eigen werkpraktijk van Bibliotheken. Dit werd helaas niet door iedereen gewaardeerd, enkele deelnemers misten de aansluiting met de praktijk of hadden achteraf graag een andere deelsessie bezocht.

Al met al was het een mooie middag vol nieuws, ideeën en informatie. De middag werd in zijn algemeenheid beoordeeld met een gemiddelde van 7,8 en maar liefst 94% van de deelnemers zou het op prijs zou stellen als er volgend jaar weer een symposium wordt  georganiseerd. Dit zijn we dan ook zeker van plan! De voorlopige datum is donderdag 31 mei 2018. Graag tot volgend jaar!

Onderwijssymposium 4