Wij werken in opdracht van de Provincie Gelderland en de Provincie Overijssel

Geplaatst door op met onderwerp

Je allerbelangrijkste instrument als adviseur is je vermogen om te luisteren en vragen te stellen. Daarbij neem je altijd je eigen ervaring en kennis mee.

Workshops Nationaal Congres Onderwijs en Sociale Media

Deze twee belangrijke krachten kunnen botsen wanneer onze eigen ervaring en bagage de boventoon gaat voeren en in ons hoofd de oplossing al klaar ligt voordat een vraag echt gesteld is.Tijdens het Nationaal Congres Onderwijs en Sociale Media van 16 mei j.l heb ik twee workshops gegeven over jong(l)eren en Media. Tijdens een pitch liet ik deelnemers al een klein beetje kennis maken met de inhoud van de workshop. Deelnemers wisten hierdoor precies wat ze te wachten stond. Kenmerkend voor de wijze waarop ik vertel en laat ervaren is dat ik veel gebruik maak van beelden en van een aantal modellen waarmee ik graag werk om snel activerend met een groep aan de slag te gaan.

 

Gekleurde bril
Tijdens de workshop jong(l)eren en media ben ik uitgegaan van de roze olifant (in het klaslokaal) en heb deze gekoppeld aan een model en een groot aantal beelden. De roze olifant staat symbool voor in de beleving van docenten, onderwijskundigen en betrokken schoolleiders (net zoals bij bibliothecarissen trouwens) kan een beeld opleveren van 'de jongere' die veel doet met media, veel weet, wat aanrommelt en redelijk vloeibaar door het leven glijdt. Ongrijpbaar, niet altijd gemakkelijk. Een dergelijk beeld kan door het te benoemen al worden gedraaid omdat er een groot aantal vragen bij kunnen worden gesteld wanneer een olifant wordt benoemd: wat is eigenlijk een jongere? Is dat iemand van 12, iemand die zijn brommercertificaat mag halen? Een vmbo-er, een vwo-er? Kun je één beeld op iedereen tegelijkertijd plakken?Jongeren zelf hebben ook weer hun eigen roze olifant: het beeld dat zij hebben van een docent, een leerkracht, een volwassene. En in een klaslokaal met 31 leerlingen heb je dan al zo te maken met 32 unieke olifanten. De manier om daarmee om te gaan is gek genoeg eenvoudig en gecompliceerd tegelijkertijd zoals ik aan het begin van dit artikel al illustreerde: luisteren, samenvatten en doorvragen. 

 

Vertel eens?
De kernboodschap van mijn verhaal bestaat dan ook uit twee woorden: Vertel eens? Vertel eens, als open houding om te luisteren, voor het tijdelijk loslaten van eigen ideeën en olifanten. Vertel eens? is een uitgangspunt, een controlemiddel, een toets, ontwapenend en een communicatiemiddel. Gekoppeld aan een aantal andere denkwijzen en werkwijzen is het naar mijn idee de kracht van een adviseur. Want na vertel eens? Volgt: Zal ik eens vertellen wat ik gehoord heb?